A gerincoszlopról bővebben

A gerincoszlop

 Mi is a gerincoszlop? – A Testünk tartásáért felelős csontos és ízületes képletek rendszere. Optimális esetben testünk szimmetria tengelyén végig húzódó kettős „S” alakú „csigolya oszlop”, mely a háti oldalhoz van közelebb. Utóbbiból kifolyólag csak oldal irányban terheli testünk egyenlő mértékben. Ha szemből nézzük a törzsünk teljes terhelése az oszlop előtt fekszik melyet el kell viselnie. Mögötte csak a bőrtakaró és a paravertebrális izomzat található. Melyek közül az utóbbi felelős a rendszer tehermentesítéséért.

Ez okból kifolyólag elengedhetetlen megtanulnunk az élet minden területén alkalmazni a gerincünk számára legoptimálisabb testtartásokat (pl.: ülés, állás, alvás) és a helyest mozgási formákat és technikákat (pl.: emelés, cipekedés, sport). 

Kis anatómia

Gerincoszlopunkat 33-35 csigolya alkotja melyek közül (7 db nyaki, 12 db törzsi a bordákkal kiegészülve, 5 deréki, 5 keresztcsonti álcsigolya összecsontosodva, valamint 4-6 farokcsonti álcsigolya összecsontosodva) 24 valódi önálló egységet képez és porckorongokkal ízesülnek egymáshoz. Ez a rendszer teszi lehetővé törzsünk forgatását, hajlítását, döntését, valamint qvázi „lengéscsillapítóként” funkcionál. Csökkenti a vibrációs terhelését a törzsnek.

Persze nincsen rózsa tövis nélkül. Sajnálatos módon komplex funkciója és sokoldalúsága teszi őt sérülékennyé és követeli meg a rendeltetés szerű használatot.

Porckorongjaink: kemény rostos porc köpennyel rendelkeznek belsejükben pedig zselatinos anyag található. Ez a „párna” visel minden terhelést amikor passzív testtartást veszünk fel és a gerinc melletti izomzat csökkenti terhelését amikor aktívan tartjuk magunkat.

Fontos, hogy mindig helyesen terheljük! Amennyiben a terhelés a korong közepét éri hatalmas ellenállást mutatnak, viszont amint a terhelés eltolódik valamely irányban és nyíró hatás éri őket rohamosan csökken ellenállásuk. Meggyengülnek, köpenyük felrostolódik és a kocsonyás anyag először kiboltosítja a köpenyt (többnyire a gerincvelő irányába). Súlyosabb esetben a porc kérge átszakad és annak tartalma a gerincvelő állományába tódulhat. Mindkét eset drasztikusan ronthatja életminőségünket és meglehetősen nehéz gyógyításuk/tünetmentesítésük. Számos esetben sajnos nem is megoldható a teljes rehabilitáció.

Az egyetlen biztos megoldás a prevenció! Előzzük meg a bajt!

Hogyan is kezdjünk neki? Milyen is az a rendeltetés szerű használat?

 Foglalkozzunk testtartásunk javításával. Tudatosan képesek vagyunk ebben fejlődni. Háttal a falhoz támaszkodunk úgy, hogy sarkunk, fenekünk, vállaink és tarkónk érinti a falat. Egyik kezünket betesszünk derékboltozatunk és a fal közé úgy, hogy az épp elférjen. Ne legyen se nagyobb se kisebb hej a fal és a derekunk között. Ezt a gyakorlatot sűrűn ismételve tudatosíthatjuk a tartást. Segíthetjük a kezdeti időszakot kineziotépes kezeléssel mely emlékeztet minket a legfontosabb részére a gyakorlásnak: HÚZD KI MAGAD!

Természetesen törzsizmaink erősítése szintén nagy segítség mind a helyes testtartás kialakításában, mind fenntartásában. A sérülések megelőzésének és életszínvonalunk emelésének is lelkes szorgalmazója az erős törzsizomzat.

Élezd meg a fűrészt!

Minden eszköz igényli a karbantartást. Ez ízületeinkkel sincs másképp. Nagy segítség lehet évente egyszer ízület védő kúra alkalmazása. Mindennapjainkban a folyadékbevitelünk optimalizálása segíti szervezetünket. Minden ízületnek szüksége van a „kenésre” (synoviális folyadék) ehhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű folyadék rendelkezésre állása (agyunk ízületeinkből von el először folyadékot, ha nincs számára elég a szervezetben).

Tudom nem egyszerű az egészséges életvitel kialakítása. Vígasztalhat minket, hogy Babilon sem egy nap alatt épült fel, szóval nekünk sem kell egyik pillanatról a másikra megváltoznunk, viszont nem árt már ma elkezdeni. Szép lassan mindennapi életünk részévé tehető az egészségünket támogató szokások alkalmazása. Ezen rutinok gyakorlással olyan mértékben épülnek be életünkbe, hogy később fel sem tűnnek majd.

Sok sikert!